Kino już zamknięte.

AFRYKAMERA 2017

2-4 czerwca 2017. Pojedynczy bilet będzie kosztować 13 złotych. Karnet na 6 filmów 60 złotych.

Zapraszamy na 12. odsłonę Festiwalu AfryKamera, która dedykowana jest Ghanie.

Festiwal AfryKamera to interdyscyplinarne wydarzenie skupiające ludzi zafascynowanych wielobarwną kulturą Afryki. Jest pierwszym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej festiwalem filmowym, który promuje kino afrykańskie. W ramach blisko 70-ciu projekcji na terenie całej Polski prezentujemy filmy fabularne, krótkometrażowe i dokumenty. Ponadto, organizujemy wystawy, koncerty, spotkania autorskie, odczyty literackie, debaty oraz pokazy multimedialne.

Program tegorocznej Afrykamery w Łodzi.

2.06 (piątek)
19:00 POSZUKIWANIA / SEARCHING – krótkie / shorts 114'
21:00 KEMTIYU-CHEIKH ANTA 94'

3.06 (sobota)
18:00 ŚWIAT GILBERTE / GILBERTE'S WORLD 94'
19:40 NIEBIESKI DESZCZ Z DOMIESZKĄ CZERWIENI / AKOUNAK TEDALAT TAHA TAZOUGHAI 75'

4.06 (niedziela)
19:00 DWA OBLICZA KOBIET BAMILÉKÉ / THE TWO FACES OF BAMILÉKÉ WOMEN 76'
20:30 PRZEKLĘCI / THE CURSED ONES 100'

Opisy:

BLOK: POSZUKIWANIA

POSZUKIWANIA / SEARCHINGS, 112'
Poszukiwania, zabawy formą i treścią.
An innovative playful selection


Dem Dem!, reż. Pape Bouname Lopy, Marc Recchia, Christophe Rolin, Belgia/ Senegal 2017, 25'
Na brzegu plaży młody rybak znajduje wyrzucony przez morze paszport. Postanawia porzucić senną wioskę, rodzinę i ukochaną i wyruszyć na poszukiwanie lepszego życia. Znaleźć je pomóc ma mu nowo nabyta tożsamość.

Kraina mężczyzn / Land of Men, reż. Kelly Ali, Libia 2015, 4’
Dokumentalna miniatura zdeterminowanej studentki reżyserii, która pragnie kręcić filmy w ogarniętej konfliktem Libii. W tle rozgrywa się opowieść o upadłym, przeżartym protestami kraju po-rewolucji, gdzie swobody obywatelskie, jak i prawa kobiet są ograniczane, mimo wielkiego pragnienia wolności.

Miłość, nienawiść i keczup / Love, Hate & Ketchup, reż. Mike-Steve Adeleye, Nigeria 2016, 7'
Humorystyczna, pełna czarnego, makabrycznego żartu opowieść o małżeńskich wzlotach i upadkach. Miłość, pasja i bezrobocie budzą demony w sercu nigeryjskiego domu.

W wiosce ojca / In My Father's Village, reż. Tapiwa Kapuya i Tawanda Gunda, Zimbabwe, 23'
Młoda kobieta próbuje odzyskać wspomnienia i spadek po ukochanym ojcu. Udaje się do małej wioski, gdzie wpada w sam środek zadawnionych, międzypokoleniowych zatargów. Kiedy wyidealizowany obraz ojca okazuje się kryć ciemną tajemnicę, bohaterka musi poradzić sobie z odziedziczoną winą.

Powstanie na moście / Uprising on a Bridge, reż. Boureima Nabaloum, Rosja/Burkina Faso 2016, 6'
Obraz rewolucyjnego zrywu biednego ludu, który decyduje się wreszcie stawić czoła dyktaturze i zawalczyć o wolność. Animacja odwołuje się do prawdziwych wydarzeń z 2014 rokum kiedy wybuchło powstanie przeciwko prezydentowi Blaise Compaoré, znane jako rebelia Burkinabé.

Koloryzm / Colourism, reż. Kassim Braimah, Nigeria 2016, 12'
Czy brak pigmentacji jest kolorem skóry? Ten społeczny dokument o niezwykle rzadkiej przypadłości, jaką jest albinizm, odkrywa maskaradę rasizmu i siłę uprzedzeń.

Edem (mnie uratował) / Edem (Saved Me), reż. Zenock Gyimah-Amponsah, Ghana 2015, 8'
W imię niesłusznie oskarżonego o kradzież przyjaciela, Kwesi musi wyruszyć w niebezpieczną podróż do Zakazanego Lasu. Operując zaledwie kilkoma kolorami i prostą formą, twórcy stworzyli pełną detali i wysmakowaną estetycznie animację, przywołującą na myśl najlepsze anime.

Błona / Hyménée, reż. Violaine Bellet, Francja 2016, 23'
Piękno, okrucieństwo i siła marokańskiej tradycji aranżowanych małżeństw. Młodzi, nieznający się ludzie muszą stawić czoła wymaganiom bliskich. Od przepychu weselnej zabawy i mocy błogosławieństw aż po trudy nocy poślubnej.

KEMTIYU-CHEIKH ANTA
POLSKA PREMIERA
Reżyseria: Ousmane William Mbaye
Czas trwania: 94'
Gatunek: dramat
Kraj produkcji: Senegal, Francja (2016)

Nazywano go „faraonem wiedzy”. Studiował matematykę, filozofię, chemię, fizykę, ale największą jego pasją stała się egiptologia. Jego teorie szły pod prąd dominującej narracji kolonialnej. Urodzony w Senegalu Cheikh Anta Diop w swoich pracach naukowych próbował udowodni, że kolebka tak zwanej cywilizacji europejskiej znajduje się w „czarnej” Afryce - to stamtąd, jego zdaniem, wywodzą się starożytni Egipcjanie.
Stąd też wziął się tytuł filmu, który w języku wolof oznacza kolor czarny. Teorie Diopa, bardzo kontrowersyjne dla zachodniego świata, uczyniły zeń także politycznego aktywistę i działacza na rzecz rozwoju badań naukowych w Afryce. Dokument Ousmane’a Williama Mbaya przybliża postać afrykańskiego erudyty, który w 30 lat po swojej przedwczesnej śmierci na nowo wzbudza zainteresowanie, stając się symbolem odradzającej się świadomości i dumy całego kontynentu.
Autorka: Anita Piotrowska

Nagrody / festiwale:
2017 FESPACO – Najlepszy dokument afrykański

Ousmane William Mbaye – urodzony w 1952 roku w Paryżu lecz wychowany w Djourbel, w Senegalu. Mbaye ukończył szkołę filmową Conservatoire Libre du Cinéma Français na Université de Paris VIII Vincennes. Na początku był asystentem senegalskich filmowców jak: Ben Diogaye Beye i Ousmane Sembene. Jego pierwszy film “L’enfant de Ngatch” (1979) wygrał Brązowego Tanita na MFF w Kartaginie. Wśród następnych dzieł znalazły się "Pain sec" (1981), "Dakar Clando" (1989), "Dial Diali et Fresque" (1992), "Xalima la plume" (2003), "Fer et Verre" (2005) i "Mère-Bi" (2008). Jego poprzedni dokument "President Dia" (2012) otrzymał m.in. Złotego Tanita Festiwalu w Kartaginie i brąz na FESPACO.

ŚWIAT GILBERTE
Reżyseria: David A. Masterwille
Czas trwania: 94'
Kraj produkcji: Ghana, Mauritius (2016)
Gatunek: dramat

Gilberte Marimootoo-Natchoo jest jedną z bardziej cenionych artystek na Mauritiusie. Brak formalnego wykształcenia w niczym nie przeszkodził jej w karierze – maluje właściwie od zawsze, oprócz pędzli używając także palców i dłoni, a jej pełne energii obrazy cieszą się sporą popularnością (od 20 lat wystawia swoje prace w galerii w Caudan Craft Market). W życiu osobistym też się jej poszczęściło. Wyszła za mąż z miłości, ma dwóch udanych synów. W tym spełnionym życiorysie pojawia się pęknięcie – Gilberte zapada na depresję, a jej kondycja pogarsza się z dnia na dzień.

Kobieta nie je, nie pije, po cichu wypluwa zalecone tabletki, no co najbliższe otoczenie reaguje coraz większą bezsilnością i zniecierpliwieniem. „Z siebie” wychodzi także reżyser dokumentu, David A. Masterwille, który zza kamery coraz częściej przechodzi przed nią, próbując pomóc przyjaciółce w bodaj najtrudniejszym okresie jej życia. Rajskie krajobrazy Mauritiusa i oszałamiająca, eksplodująca kolorami przyroda tylko podkreślają kontrast między światem zewnętrznym a chorobą bohaterki, która tak dotkliwie „nie pasuje” do całego obrazka.
Autorka: Dorota Chrobak

David A. Masterwille – urodzony w 1979 roku, nagradzany filmowiec, mieszkający w Akrze w Ghanie. W 2006 roku założył firmę produkcyjną TransSahara Pictures w stolicy Ghany. Jego pierwszy pełnometrażowy dokument „Złoto jest tutaj” (2014) wygrał nagrodę Złotego Dokumentu w konkursie Afrykańskich Złotych Nagród Filmowych w 2016 roku.

NIEBIESKI DESZCZ Z DOMIESZKĄ CZERWIENI
POLSKA PREMIERA
Reżyseria: Christopher Kirkley
Czas trwania: 75'
Kraj produkcji: Niger (2015)
Gatunek: Dramat

Śladami Prince'a! / In the footsteps of Prince!
Historia młodego muzyka, któremu nie tylko w duszy pięknie gra, ale który nie może się przebić ze swoją sztuką przez mur zawiści, uprzedzeń i lokalnych układów. Fabuła zainspirowana zresztą została słynnym „Purple Rain” (1984), w którym w początkach swojej kariery wystąpił Prince. Przypomina o tym purpurowy motor, na którym jeździ Mdou Moctar, muzyk i gitarzysta, grający w filmie Christophera Kirkleya samego siebie.
Bohater próbuje zrobić karierę w położonym w środkowym Nigrze Agadez. Chce jednak przy tym zachować niezależność i własny styl. Decyduje się więc stanąć do pojedynku gitarzystów w lokalnym klubie. Ale jego największy rywal podstępnie kradnie napisany przez Mdou Moctara utwór. Co gorsza, od naszego bohatera odchodzi dziewczyna, a ojciec zakazuje mu grania na gitarze, gdyż uważa wszystkich muzyków rockowych za ćpunów i alkoholików. Kirkley wpisuje tę opowieść w krajobraz Agadezu – jego ulic, targowisk, klubów pod gołym niebem, ubogich domostw i spalonej słońcem przyrody.
Autor: Bartosz Żurawiecki

Christopher Kirkley – urodzony w Stanach Zjednoczonych kolekcjoner muzyczny i archwista soncentrowany na regionie Sahelu w Zachodniej Afryce. W swojej twórczości przygląda się ewolucji współczesnej muzyki popularnej w rozwijającym się środowisku technologicznym, wzajemnym oddziaływaniu tradycji lokalnych z globalnymi wpływami oraz nowym formom rozprzestrzeniania kultury. Wydaje płyty pod etykietą Sahelu Sounds i prowadzi bloga zgłębiającego sztukę i muzykę regionu. “Akounak...” jest jego debiutem fabularnym.

DWA OBLICZA KOBIET BAMILEKE
EUROPEJSKA PREMIERA
Reżyseria: Rosine Mfetgo Mbakam
Czas trwania: 76'
Kraj produkcji: Belgia (2016)
Gatunek: dokument

Szczery, przejmujący esej dokumentalny kameruńskiej reżyserki Rosine Mbakam to notatki z powrotu do rodzinnego domu po kilku latach spędzonych w Europie. Autorka wykorzystuje filmowe medium do odkrywania schowanych między rytuałami codziennej krzątaniny historii kobiet, które ją ukształtowały: matki, ciotek, sąsiadek, działaczek lokalnej społeczności.

Pretekstem dla opowieści bywają prozaiczne przedmioty – kamień do rozcierania przypraw, rozgrzany ręcznik do masażu w czasie połogu, ubrania zakładane na szczególne okazje. Zwyczajne rzeczy, w których zapisane są intymne historie, kobiece tradycje przekazywane z pokolenia na pokolenie; małe świadectwa dramatycznych losów, odbijających echem niełatwą historię kraju. Prywatna rekonstrukcja rodzinnych kronik przekształca się w tropienie śladów znacznie szerszego, przemilczanego przekazu. Prosta, rzeczowa rejestracja pozwala Mbakam uniknąć sentymentalizmu, dając przestrzeń czystej, pełnej energii narracji o sile i niezłomności bliskich jej kobiet.
Autorka: Jagoda Murczyńska

Rosine Mfetgo Mbakam – urodziła się w Kamerunie. Kariera filmowa Mbakam zaczęła się w NGO COE, gdzie przeszła szkolenie z montażu i reżyserii. W 2003 roku dołączył do ekipy STV (Spectrum Television). W 2007 roku opuściła Kamerun aby studiować film w INSAS (Belgia). Studencki film Mbakam był pokazywany w sekcji konkursowej festiwalu AfryKamera w 2015 roku.

PRZEKLĘCI
POLSKA PREMIERA
Reżyseria: Nana Obiri Yeboah
Czas trwania: 100'
Kraj produkcji: Ghana (2015)
Gatuenk: dramat

Zmęczony życiem dziennikarz Godwin w poszukiwaniu tematu trafia do małej, zagubionej na prowincji wioski. Lecz zamiast relacjonować tradycyjny rytuał łowiecki, u boku młodego kleryka zaangażuje się w obronę piętnastoletniej dziewczyny, oskarżonej przez miejscowego pastora o czary i w efekcie skazanej na śmierć.

Choć akcja filmu toczy się w fikcyjnym miejscu, pochodzący z Ghany brytyjski reżyser Nana Obiri Yeboah nie ukrywa, że inspirowały go fakty: w zachodniej Afryce każdego roku tysiące dzieci padają ofiarami oskarżeń o praktykowanie czarnej magii. Wiele z nich poddawanych jest torturom i zabijanych. Realizację filmu na ten temat reżyser uznał za swój obowiązek, ale społeczne kino z powodzeniem ubrał w gatunkowe szaty: mamy tu wszak stylistyczne elementy czarnego kryminału, horroru, a nawet politycznego thrillera, tyle że w skali mikro. Fantastycznie sfotografowana, nakręcona z udziałem weteranów afrykańskiego kina opowieść o splocie religijnego fanatyzmu, żądzy władzy i korupcji okazuje się aktualna pod każdą szerokością geograficzną.
Autor: Jakub Demiańczuk

Nagrody:
2015 Ghana Movie Awards – najlepsza charakteryzacja
2016 Canada International Film Festival w Vancouver – najlepszy film zagraniczny
2016 Africa Movie Academy Awards – najlepszy reżyser, najlepsze zdjęcia, najlepsza scenografia
2016 Golden Movie Awards – najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka drugoplanowa, najlepsza scenografia

Nana Obiri Yeboah – urodził się w 1979 roku w Akrze w Ghanie. Napisał i wyreżyserował swoją pierwszą sztukę w wieku 14 w lokalnym kościele. W 2005 roku ukończył Kinematografię Cyfrową w Instytucie SAE w Londynie. „Przeklęci” są jego fabularnym debiutem reżyserskim. Jego najnowszy film „Walka nocą” jest obecnie w postprodukcji.

Facebook

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej: Polityka prywatności.

  
EU Cookie Directive Module Information